Madryt – stolica musicali. Wielki powrót spektakli!

Musicale powracają do Madrytu i robią to w wyzywający sposób, wychodząc poza granice neonów na ulicy Gran Vía w poszukiwaniu widzów, którzy zostali niejako sierotami kulturalnymi podczas pandemii. Wreszcie widownia może być całkowicie zapełniona, a propozycje spektakli na scenach stolicy są zróżnicowane. Niektóre z nich powracają, inne debiutują, ale wszystkie mają wspólny cel: sprawić, żeby widzowie nagrodzili aktorów owacjami na stojąco.

 

TINA (Teatr Koloseum)

Producentem tego show jest sama Tina Turner, która - jak sama przyznaje - chce sprawić, „aby każdej nocy, każdy widz zrozumiał, że każdą truciznę można zamienić w lekarstwo". Od czasów trudnego dzieciństwa w Nutbush w stanie Tennessee, gdzie była znana jako Anna-Mae Bullock, aż po triumfalny powrót na scenę w latach 80. (nie wspominając o burzliwym małżeństwie z Ike'em Turnerem) - musical śledzi życie piosenkarki w rytm jej najsłynniejszych utworów.

 

Mocna strona - Kery Sankoh stawiła czoła ogromnemu wyzwaniu, jakim jest zagranie Tiny Turner na scenie.

Słaby punkt - tłumaczenie wielu piosenek jest mylące, a niektórzy aktorzy nie są w stanie sprostać poziomowi gry wymaganemu w produkcji na taką skalę.

 

Ghost: the musical (Teatr EDP na Gran Vía)

Ten musical opiera się na nagrodzonym Oskarem dramacie romantycznym z 1990 r. z udziałem Patricka Swayze, Demi Moore i Whoopi Goldberg. Opowiada historię nieśmiertelnej miłości Sama do Molly w rytm legendarnej ballady „Unchained Melody”. Po premierze - we wrześniu 2019 - powraca wraz z debiutującym na deskach teatru muzycznego Davidem Bustamantem, który wcieli się w rolę głównego bohatera ulubionego filmu jego rodziców.

 

Mocna strona - efekty specjalne stworzone przez iluzjonistę Paolo Carta zaskakują swoją efektywnością i doskonałym dopasowaniem do akcji spektaklu, w którym wyróżnia się Ela Ruiz w roli Ody Mae.

Słaby punkt - fakt, że film w reżyserii Jerry'ego Zuckera jest od dawna emitowany w hiszpańskiej telewizji nie pomaga w zaskoczeniu fabułą, a nawet moment wybrany przez Bruce'a Joela Rubina, scenarzystę filmu i libretta musicalu, na umieszczenie niezapomnianej sceny koła garncarskiego, jest pewnym zaskoczeniem.

 

Chór (Teatr Calderón)

Marzenia, praca, poświęcenie i nadzieja na zostanie artystą naznaczają projekt Antonio Banderasa, który zaadaptował brodwayowski musical z roku 1975, gdzie pozostawał nieprzerwanie przez 15 lat, nie licząc filmu z Michaelem Douglasem w roli głównej. Z tej okazji Manuel Bandera wciela się w postać Zacha - choreografa z Broadwayu, który poszukuje najlepszych tancerzy do swojego nowego spektaklu.

 

Mocna strona - dobór obsady, którą legendarny Baayork Lee - choreograf i współreżyser spektaklu z Banderasem oraz jeden z wykonawców oryginalnej produkcji - określił jako "jeden z najlepszych zespołów, które wystawiły ten musical na świecie".

Słaby punkt - wierność tekstowi oryginalnemu sprawia, że w pewnych momentach widz odcina się od losów pewnych postaci.

 

 

The Hole X (Espacio Ibercaja Delicias)

Aby uczcić dziesiątą rocznicę i trzecią edycję, prowokacyjne widowisko wykreowane przez Paco León, Yllanę i Letsgo, gdzie musical i kabaret podają sobie dłonie (lub inne części ciała), powraca bardziej bezpośredni niż kiedykolwiek. Álex O'Dogherty, odpowiedzialny za adaptację tekstów spektaklu, występuje w roli mistrza ceremonii na zmianę z Evą Isantą, Miguelem Lago i Víctorem Palmero.

 

Mocna strona - spektakl wykorzystuje post-pandemiczną sytuację, by wzmocnić swoje przesłanie i skłonność do wolności oraz rozwiązłości. Atomówki (Arantxa Fernández i Coral Quiñones), Pony Loco (Nacho Sánchez) oraz X Girls (Aria Bedmar i Maru Limeres) zdobywają serca publiczności.

Słaby punkt - widz, który był na którejkolwiek z edycji, nie odważy się dać drugiej szansy nowej wersji.

 

Goło i wesoło (Teatr Rialto)

Sześciu bezrobotnych mężczyzn z fabryki w Buffalo, z niewielką ilością pieniędzy i jeszcze mniejszymi perspektywami na przyszłość, musi pokonać nieśmiałość, strach i uprzedzenia, by rozebrać się publicznie i zarobić pieniądze na życie. Adaptacja słynnego filmu Petera Cattaneo, który wylansował Roberta Carlyle'a, posiadającego na swoim koncie aż dziewięć nominacji do nagrody Tony.

 

Mocna strona - reżyseria Yllany, uosabiana przez Davida Ottone, zapewnia ostry humor, witalność i optymizm.

Słaby punkt - 11 tygodni na bilbordach przed roczną trasą krajową mogą okazać się niewystarczające, aby musical uzyskał miano najgorętszego musicalu sezonu.

 

Wah! (IFEMA)

Walka z represjami Narodu Omega pod wodzą Doktora Mute'a ma tylko jedną broń - muzykę. Świat „Wah!” jest jedyną twierdzą, gdzie można się nią jeszcze cieszyć. To streszczenie nowej produkcji Music Has No Limits, show w najczystszym stylu Las Vegas, gdzie mityczne tematy (od Pucciniego do Lady Gagi, przez Paco de Lucia) przeplatają się ze spektakularnym „Street Food Market - 2000 metrów kwadratowych”, gdzie w 12 punktach gastronomicznych można skosztować potraw z pięciu kontynentów i najlepszych koktajli w mieście.

 

Mocna strona - zaangażowanie w zaoferowanie nowej koncepcji rozrywki, w której przez ponad cztery godziny biorą udział artyści i profesjonaliści wykreowani na potrzeby Oscarów, Eurowizji i Broadwayu.

Słaby punkt - to bezprecedensowy występ w Hiszpanii, która w kwestii promocji skupiła się na czymś, co znajduje się pomiędzy tajemnicą, a ogromem, co może prowadzić do nieporozumień.

 

Grease (Nowy teatr Alcalá)

Grease świętuje swoje 50-lecie nową superprodukcją. I robi to w Madrycie z odświeżoną inscenizacją i bogato opracowaną choreografią pod kierunkiem Davida Serrano. Quique González wciela się w postać Danny'ego Zukko, a Lucía Peman w rolę Sandy Olsson.

 

Mocna strona - jeden z musicalowych klasyków stał się miejscem rozwoju nowych hiszpańskich talentów artystycznych, które dają z siebie wszystko pod każdym względem.

Słaby punkt - młoda obsada może zniechęcić pewną część widzów, choć ich wiek o wiele bardziej pasuje do tej historii niż daty urodzenia Johna Travolty i Olivii Newton-John, gdy pod koniec lat 70. trafiali na plan Randala Kleisera.

 

Kozaczki z pieprzykiem (Espacio Ibercaja Delicias)

Po zdobyciu szturmem Broadwayu i Argentyny, ten sześciokrotnie wyróżniony nagrodą Tony spektakl zawita do Hiszpanii. W rolach głównych wystąpią Tiago Barbosa, Daniel Diges i Angy Fernández. Charlie, właściciel upadającej fabryki obuwia, i Lola - londyńska drag queen, łączą siły, by stworzyć bajeczną linię szpilek w opowieści o poszukiwaniu pasji i łamaniu stereotypów.

 

Mocna strona - muzyka Cindy Lauper i trafność jej przesłania o akceptacji odmienności w dzisiejszych czasach.

Słaby punkt - brak znajomości materiału, którym jest inspirowany. Historia oparta na faktach, która została sfilmowana i obeszła się bez echa w Hiszpanii.

 

Zabawna historia wydarzyła się w drodze na forum (Teatr de la Latina)

Jedna z najlepszych komedii powraca na deski Madryckiego teatru. Stephen Sondheim, który w marcu ubiegłego roku skończył 91 lat, zainspirowany komediami Plauta, wykreował najbardziej szalone i zabawne sytuacje w musicalu, którego gwiazdą jest Carlos Latre. Musical zostanie wystawiony w Teatro de La Latina, po entuzjastycznie przyjętej premierze na Festiwalu w Méridzie.

 

Mocna strona - obecność Carlosa Latre, który wczuł się w rolę skrojoną na miarę jego możliwości.

Słaby punkt - musical mający swoją premierę we wrześniu ubiegłego roku może zostać niezauważony wśród bogatej oferty konkurentów.

 

Król Lew (Teatr Lope de Vega)

Musical stworzony przez Julie Taymor stał się częścią krajobrazu Gran Vía. Jego 10 sezonów na scenie (najdłużej grany musical w Hiszpanii) sprawiło, że stał się jedną z głównych atrakcji turystycznych stolicy, osiągając niewyobrażalną liczbę 5 000 000 widzów na ponad 3 500 spektaklach.

 

Mocna strona - mieszanina różnych sztuk performatywnych (afrykańskich, zachodnich, a nawet azjatyckich) uczyniła z niego globalny fenomen kulturowy na całym świecie.

Słaby punkt - jego względna popularność "w kraju". 80% jego publiczności pochodzi spoza regionu Madrytu.

 

Autor: 
Autor: Luigi Benedicto Borges / Tłumaczenie: Julia Śliwak
Dział: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
1 + 10 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.